-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45279 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

ملاك اصلي و اساسي در ساختن امت واحد چيست؟
از نظر اسلام، ملاك اساسي و پيوند طبيعي كه افراد انسان را بهم مرتبط ميسازد، وحدت عقيده و ايمان است؛ وجه اشتراك امت را ميتوان چنين تعبير نمود: امت، جامعهاي است متشكل از افرادي كه داراي ايمان واحد و مشتركي هستند جامعه هم از نظر حقوقي و سياسي بر آن استوار است و روابط افراد مؤمن با يكديگر و طرز رفتار آنان با ملل ديگر، بر طبق آن تعيين ميگردد و حتي بر رفتار روزمره آنها هم حكمفرماست.
تجربيات تاريخ و وقايع مسلم تاريخي، ثابت كرده است كه رابطه ايمان بر گردآوري افراد و ايجاد پيوند نيرومند ميان آنها، و بالاخره ساختن امت واحد، از عناصر ديگر به مراتب قويتر و نيرومندتر است و همچنين وقايع تاريخي نشان داده است كه چگونه عناصري كه حقوقدانان در ايجاد جامعه واحد بر آنها تكيه كردهاند، در مواقع سخت و بحراني از هم ميپاشد و از ايجاد وحدت و هماهنگي در ميان افراد عاجز و ناتوان ميگردد..
به تجربه ثابت شده كه مسلمانان در سايه ايمان، توانستند در طول تاريخ فداكاريها و ازخودگذشتگيها از خويش نشان دهند و مايه شگفت جهانيان شوند، و آنان هيچوقت فراموش نكردند كه همه مؤمنان با هم برادر و برابرند، و در همه حال، مصالح جامعه را بر مصالح شخصي خود مقدم ميداشتند.
اين مسائل حاكي است كه يگانه ملاك اساسي و پيوند طبيعي در ساختن امت واحد، ايمان و وحدت عقيده است و تنها ايمان است كه ميتواند ميان افراد جامعه، پيوند مستحكم و ناگسستني به وجود آورد، نه عناصر ديگر. دلائل و مدارك موجود نشان ميدهد، مسئله قوميت يكي از سلاحهاي خطرناكي است كه استعمار براي درهم كوبيدن وحدت امت اسلامي از آن استفاده ميكند و بهوسيله تحريك احساسات مليت پرستي و ناسيوناليستي، در ميان امت مسلمان ايجاد اختلاف ميكند و درنتيجه امت اسلامي را به مليتهاي مختلف: عربي، تركي، فارسي، كردي و غيره تقسيم ميكند.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.